ایران - پرتغال

ایرانشناسی در کشور پرتغال

ایران - پرتغال

ایرانشناسی در کشور پرتغال

گزارش سفر هیات هرمزگانی به کشور پرتغال - تیر 1391

معاون استاندارهرمزگان:

زمینه گسترش تعامل هرمزگان و پرتغال فراهم شده است

بندرعباس- معاون برنامه ریزی استاندار هرمزگان می گوید سفر اخیر استاندار و هیات همراه وی دستاوردهای قابل توجهی داشته و می توان انتظار داشت سرآغاز فصل جدیدی در ارتباط و تعامل بندرعباس - لیسبون گردد.

زمینه گسترش تعامل هرمزگان و پرتغال فراهم شده است

این جمله می تواند جامع ترین جمله ای باشد که عبدالرضا ناطق بعد از ظهر جمعه در یک گفت و گوی اختصاصی با ایرنا درباره دستاوردهای سفر اخیر استاندار و هیات هرمزگانی به کشور پرتغال بیان می کند.

وی در ابتدای نشست خبری اختصاصی خود با ایرنا،میزبان این هیات در سفر چهار روزه را انجمن صنایع لیسبون (AIP )و اتاق بازرگانی پورتو (AEP )معرفی می کند که هماهنگی های آن توسط سفیر جمهوری اسلامی در پرتغال انجام شده است.

همچنین در گروه ایرانی نیز علاوه بر ابراهیم عزیزی که ریاست هیات را بر عهده داشته است، روسا و تعدادی از اعضای اتاق بازرگانی و اتاق صنعت و معدن استان و تعدادی از فعالین بخشهای اقتصادی در زمینه های اتاق بازرگانی، ساختمان، توریسم و صنایع شیلاتی حضور داشته اند.

همچنین در کنار معاون برنامه ریزی استاندار که اکنون راوی این سفر است مدیران کل بنادر و دریانوردی ، صنعت و معدن و تجارت و میراث فرهنگی و گردشگری نیز در این سفر استاندار را همراهی کرده اند .

به گفته ناطق سرآغاز این سفر را باید نشست اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی پورتو که در محل اجلاس (AEP )برگزار شد، دانست که طی آن استاندار به تشریح جایگاه استان هرمزگان در منطقه خلیج فارس و ظرفیت های اقتصادی استان در زمینه های حمل و نقل ، صنعت، تجارت ، شیلات و توریسم پرداخته و آمادگی استان را در جهت جذب سرمایه گذاری و مراودات اقتصادی در همه زمینه های مشترک را اعلام کرده است.

این رویکرد موجب شد فعالان اقتصادی دو طرف در میزهای مشترکی که از قبل پیش بینی شده بود به صورت رودررو چگونگی توسعه روابط اقتصادی و انعقاد تفاهمنامه ها را مورد بررسی و مذاکره قرار دهند.

معاون استاندار هرمزگان از بازدید از بنگاه های اقتصادی و تولیدی پورتو و مذاکره با مدیران این بنگاهها و همچنین بازدید از تاسیسات بندری پورتو به عنوان دیگر بخش های این سفر کوتاه با برنامه های فشرده نام می برد.

وی ادامه می دهد:در جریان این بازدیدها مدیرکل بنادر و دریانوری هرمزگان و مدیران بندری پورتو راههای گسترش همکاری مشترک را مورد بررسی قرار دادند.

به گفته ناطق،علاقمندی و تاکید و حساسیت خاص استاندار هرمزگان به تقویت مناسبات علمی دوجانبه، موجب شد در جریان این سفر استاندار هرمزگان و روسای دانشگاه پورتو زمینه های انعقاد تفاهمنامه های مختلف بین این دانشگاه و دانشگاه هرمزگان را مورد بررسی قرار دهند.

اما سفر استاندار هرمزگان و هیات همراه وی تنها به شهر پورتو محدود نشد و لیسبون پایتخت سیاسی پرتغال نیز یکی دیگر از مقاصد این سفر بود.

لسیبون که به‌عنوان دومین قطب اقتصادی در شبه‌جزیرهٔ ایبری پس از مادرید مطرح می‌شود، بیشترین ثروت کشور پرتغال را در خود ذخیره کرده و از شهرهای مهم اتحادیهٔ اروپا محسوب می‌شود؛ به‌طوری که 45 درصد از کل تولیدات کشور به این ناحیه اختصاص دارد.

هیات هرمزگانی در ابتدای سفر به این شهر، در نشست مشترکی که به میزبانی انجمن صنایع لیسیون و با حضور مسئولین(AIP) و فعالان بخشهای مختلف اقتصادی لیسبون برگزار شد شرکت کردند که در این نشست نیز مانند نشست پورتو استاندار هرمزگان در سخنرانی خود به تشریح ظرفیت های استان در زمینه صنعت،فولاد وآلومینیوم، کشتی سازی و صنایع شیلاتی پرداخت.

در ادامه این نشست سفیر جمهوری اسلامی در پرتغال و مسئولین (AIP) نیز به ایراد سخنرانی پرداختند که مدیران AIP آمادگی خود را برای گسترش روابط با استان هرمزگان اعلام کردند.

ناطق همچنین اضافه می کند :در لیسبون علاوه بر بررسی زمینه های همکاری، هیات هرمزگانی از بنگاه های اقتصادی این شهرنیز بازدید کرد و مذاکرات جداگانه ای بین اعضای هیات های بخش خصوصی دو طرف صورت گرفت..

معاون استاندار ملاقات های استاندار هرمزگان با مسئولان مختلف و را از دیگر بخش های این سفر معرفی کرد.

وی همچنین از دیدار و نشست مشترک خود با مدیر کل برنامه ریزی وزارت کشاورزی پرتغال در محل این وزارتخانه خبرداد که در این برنامه ،مدیر کل صنعت معدن و تجارت استان و معاون اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی نیز حضور داشتند

معاون استاندار، کشور پرتغال را از جمله کشورهای پیشرو اروپایی در زمینه استفاده از انرژی های نو معرفی کرد که بر همین اساس مرکز انرژی های نو پرتغال نیز نیز مورد بازدید استاندار هرمزگان قرار گرفت و مقرر گردید به منظور ایجاد زمینه های همکاری در این خصوص مسئولین این مرکز نیز ضمن بازدید از زمینه تولید انرژی در هرمزگان زمینه های همکاری بیشتر را فراهم سازند.

ناطق همچنین بازدید از حدود 20 واحد صنعتی در زمینه هایی مانند صنایع غذایی ،صنعت ساختمان ،صنایع هلی کوپتری ،انرژی های نوین ،تاسیسات بندری و صنایع شیمیایی کشور پرتغال را از دیگر برنامه های محقق شده این سفر چهار روزه اعلام کرد.

شاید جالب ترین بخش این گزارش سفر را بتوان استقبال سریع فعالین حوزه انرژی های نوین پرتغال از بررسی زمینه های همکاری مشترک در این بخش دانست به گونه ای که تنها دو روز پس از بازگشت هیات هرمزگانی از لیسبن ،گروهی از متخصصین انرژی های نوین این کشور از پرتغال وارد بندرعباس شدند که جزییات این بخش نیز جداگانه منعکس خواهد شد.

قابل ذکر است: پُرتغال کشوری در جنوب غربی اروپا با جمعیت حدود 10میلیون و پانصد هزار نفر است.

واحد پول آن یورو و از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو است و یکی از کشورهای توسعه یافته (جهان اول)به شمار می رود.

مساحت آن حدود 110 هزار متر مربع است که تقریبا با مجموع مساحت دو استان بوشهر و هرمزگان برابری می کند.

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) / کد خبر 80216637
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد