ایران - پرتغال

ایرانشناسی در کشور پرتغال

ایران - پرتغال

ایرانشناسی در کشور پرتغال

موزه‌داران پرتغال در ایران

موزه‌داران پرتغال برای گسترش روابط فرهنگی ایرانگردی می‌کنند

تهران_ میراث خبر
گروه هنر: موزه‌داران پرتغالی با هدف آشنایی با فرهنگ و تمدن ایرانی و معرفی موزه های ایران در کشورهای اسپانیایی زبان به ایران سفر کردند.
به گزارش میراث خبر  این گروه 70 نفره که بامداد جمعه 19 فروردین به تهران رسیدند، صبح همان روز  از کاخ گلستان و موزه آبگینه و سفالینه ایران بازدید کردند.
سپیده رادفر هماهنگ کننده این سفر درباره حضور این تعداد از موزه‌داران پرتغالی در ایران توضیح داد:« این ها روسای موزه‌های بزرگ پرتغال و موزه‌داران این کشور هستند که با هدف گسترش روابط فرهنگی و کاری هرساله چنین بازدید‌هایی را از کشورهای دنیا دارند. تاکنون کشورهایی مانند ترکیه، اردن، مصر، کشورهای آمریکای لاتین، یونان و ... را در برنامه خود داشته‌اند. البته این گروه از سفر به ایران هدف دیگری هم داشته‌اند که ریشه‌های مشترک تاریخی ایران و پرتغال را مورد بررسی قرار دهند. هدف اصلی سفر گروه بازدید از قلعه‌ پرتغالی‌هایی است که قشم و هرمز و یافتن راه‌هایی برای همکاری جهت احیا و بازسازی این بناهای تاریخی است.»
وی همچنین به گسترش روابط فرهنگی ایران پرتغال در آستانه پانصدمین سال روابط دو جانبه میان ایران و پرتغال است:« سال 2007 پانصدمین سال آغاز روابط دو جانبه میان ایران و پرتغال است و به همین مناسبت برنامه‌ی وسیعی قرار است در ایران و پرتغال برگزار شود. این گروه همچنین برای برنامه‌ ریزی این مراسم نیز به ایران آمده‌اند. »
این گروه به طور خصوصی چنین توری را برپا کرده‌اند:« این تور با هماهنگی دو آژانس مسافرتی ایرانی و پرتغالی برگزار می‌شود. »
رادفر حضور این تعداد از موزه‌داران پرتغالی را در ایران آغاز روابط گسترده‌ی فرهنگی میان ایران و کشورهای اسپانیایی زبانی مانند مکزیک و حتی اسپانیا دانست:« پرتغالی‌ها و ایرانی ها اطلاعات کمی نسبت به یک دیگر دارند. پرتغالی‌ها به دلیل شکستی که از ایرانی‌ها خوردند، بخشی از تاریخ که با ایران در ارتباط بوده را کمرنگ کرده‌اند، از آن طرف ایرانی‌ها با سابقه‌ی حمله پرتغالی ها به ایران کمتر به تاریخ این کشور پرداخته‌اند.  »
این گروه پرتغالی که دو هفته در ایران اقامت دارند، عصر جمعه به بندر عباس رفتند. بازدید از قلعه پرتغالیها در بندر هرمز دلیل عمده تقاضای این کارشناسان برای سفر به ایران است. این گروه پس از بازدید از بندرعباس برای دیدن قلعه، با قایق راهی بندرهرمز می‌شوند.
قلعه پرتغالیها در سال 1507 میلادی که جزایر قشم و هرمز توسط نیروهای پرتغالی اشغال شده بود، ساخته شده است. این قلعه بر روی یکی از کوههای روستای «تیس» در بندر هرمز بنا شده است که در ساخت آن از مرجانهای دریایی استفاده شده و با داشتن آب‌انبار، کلیسایی زیبا، زندان و سیاه‌چال مجموعه‌ای بسیار دیدنی است.
ارگ بم، ارگ راین، میدان نقش‌جهان، تخت جمشید، پاسارگاد، کاروانسرای زین‌الدین، قلعه پرتغالی‌ها در بندرهرمز از جمله برنامه‌هایی است که برای این گروه در نظر گرفته شده است.
پیش از این قرار بود 100 کارشناس موزه‌داری وارد ایران بشوند، اتفاقات سیاسی اخیر، تصویر ناامنی از ایران در ذهن گردشگران غربی ایجاد کرده است.
http://www.chn.ir/NSite/FullStory/News
کد خبر : ۹۴۸۵۹ زمان مخابره: ۰ : ۰ -- ۱۳۸۵/۱/۱۹
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد